תת-ועדת תכנון: עקרונות מבנה ביה"ס

תת ועדת תכנון – מבנה 9.3.11

סיכום פגישת תת ועדת תכנון – מבנה 9.3.11

נוכחים: גלית שחר, אדם סולוז'ון, יונתן נבו, ענת קציר, דליה סולוז'ון, תמר נבו, מיה נבו

נושא: מבנה חטיבות

המפגש היה אמור להתקיים לאחר ישיבת צוות בנושא, אך הנושא לא הועלה בישיבת הצוות.

יש צורך להעלות את הנושא בישיבת צוות.

 הועלו שני נושאים עיקריים – חטיבה של ג', ד', ה',ו',  וחטיבה של גן+א'ב'.

ג'-ו'       -  מפגשים סביב נושא לפי בחירה, טיולים לפי בחירה. יהיו הרבה אופציות חברתיות, אבל אי אפשר לעשות מפגש חטיבתי ל120 ילדים יחד.

 גלית: גן + א'ב' = חטיבה צעירה. תכנית חברתית, חגים, מעברים.

יש לה חזון של מבנה שמאפשר קשר וגם הפרדה בשעת הצורך. כמו אשכול גנים שיש חיבור ומקומות משותפים למפגש ביניהם, וגם כל אחד בנפרד. אמפי בחוץ שמאפשר לילדים להציג דברים בפני ילדים אחרים.

-          מצריך מבנה פיזי שמתאים לערכים.

-          בגן היום הורים וצוות לא מרגישים שייכים לבית הספר. כשעולים ל-א' כאילו הגיעו לבית ספר חדש.

-          יש ילדים בגן חובה שכבר מאד רוצים להתחיל ללמוד.

-          שתי חטיבות נפרדות עם צוות נפרד אבל עם הרבה שיתוף פעולה ומקומות מפגש וחשיבה משותפת.

-          צורך של מעבר הדרגתי במיוחד לילדים של הטרום חובה. תקופת הסתגלות בהתחלה שבה הפעילות נפרדת, ואחר כך מתחילים גם בפעילות משותפת.

לברר מה מירב חושבת.

 מיה: עברית וחשבון שהגנים לא יצטרפו, ויהיו שיעורים שהם יצטרפו.

 ענת: ג'-ו' שתי חטיבות ביחד כמו גן+ א'ב'. 4 מפגשים מסוגים שונים – מפגש נושא מעורב, מפגש חד גילי, מפגש בנים בנות. ל-ג' יש צורך במעבר הדרגתי. צריכים ליווי מפגשים.

 דליה: אולי רק ל-ג' בהתחלה, איך לבנות מערכת. תהליך סגור. שיעורי התנסות ביחד. ד' לא צריכים ליווי.

 אדם: ד' הם ילדותיים.

 דליה: הסטיגמה נוצרת בגלל המבנה שיוצר הפרדה. גן בנפרד. ב' הם קטנים. ד' צעירים.

 מירב אלעני הגיעה במקרה, והזמנו אותה להביע את דעתה בנושא החיבור של גן עם א-ב.

מירב: הגיל הרך צריך להיות יחד גן עד ב. מבנה פתוח, פעילויות מכל הסוגים – משותף, נפרד, לפי קבוצות עניין.   

ג-ו גילאים שאמורים להיות יחד גם מבחינת משרד החינוך. בכפר סבא המבנה לפי חונכות אישית אין חלוקה לחטיבות. קבלת שבת משותפת 120 ילדים. ו' הם המארגנים, המבוגרים לא אחראים על הארגון בכלל. כדאי לבוא לראות איך כל הילדים יושבים בדממה. ילדים ב-ה' מחכים להגיע ל-ו' כדי שיוכלו להיות אלה שמארגנים את קבלת השבת. בבית הם מעורבבים. שיעורי בישול בתוך הבית. חלל גדול עם לוקרים בתור מחיצות.

מירב בעד ההצעה של גן+א',ב'  וחטיבה של ג'-ו'.

 אדם: כדאי לעשות סקר על השאלות שאנחנו מעלים, או לעשות פיילוט שלמשל שבועיים יהיו ג-ו יחד.

 יונתן: שתי דרכים לסקר – 1. שאלות של "מה אתה חושב" 2. לתת אפשרויות לבחירה.

 דליה: ההצעה הזאת בטוח תעורר 10 התנגדויות, ולכן יהיה פרלמנט, ויהיה צורך גם בערב למידה, וגם הכנה של הצוות.

 אדם: מתעקש שצריך סקר. ערב למידה לא מספיק, ולפרלמנט הילדים לא יגיעו כי מדברים שם יותר מדי וזה משעמם.

 ענת: קודם צריך להתנסות, כדי לגבש דעה. כמו בנושא המפגשים של ה-ו שקודם היה פיילוט, ואחר כך עשו סקר בין הילדים.

 אדם: אפשר לעשות שני סקרים. אחד לפני הנסיון, ואחד אחרי. לראות אם הדעות השתנו.

 דליה: כשמדברים על זה יחד זה דיאלוג. אפשר לשמוע דעות של אחרים, ולשנות את הדעה.

ענת: בבית הספר יש דגש על תהליכים. סקר זה חד-ממדי.

 המלצות:

1.      חטיבה של גן + א' ב'.

2.      חטיבת ג' – ו'

3.      השינוי לא יהיה לשנה הקרובה, אלא לשנה שאחריה. בשנה הקרובה יהיה מעבר הדרגתי למבנה החדש, כמו מפגשים משותפים ופעילויות משותפות אחרות. 
המטרה של השנה הזו היא הסתגלות למבנה החדש, וכן למידה יותר מעמיקה של הנושא.

 

ĉ
עירית עירית על-דור שפירא,
12 במרץ 2011, 21:46
Comments