שלום לתלמידי תנ"ך!

מספר קישורים להעשרה, סיוע בלמידה וסתם כיף:
 
ויקיטקסט: http://he.wikisource.org

 
 



נושא השבוע: מוספיות "מוזרות"
 ה המגמה    ו ההיפוך

ה' המגמה היא תנועת A הנוספת בסוף מילה המציינת מקום, ונותנת לה משמעות של מגמה, פנייה בכוון אל המקום.  

דוגמאות: ירושלימה - בכוון ירושלים, צפונה - בכוון צפון.


ו' ההיפוך מופיעה לפני הפועל ומציינת את היפוך זמן הפועל, מעתיד לעבר או במקרים פחות שכיחים - מעבר לעתיד.

דוגמא: וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי  = איש מבית לוי הלך


נושא השבוע: טעמי המקרא

לטעמי המקרא שלושה תפקידים:

1. אמצעי עזר ל"ניגון" המילים בזמן הקראת הפסוקים.
בעיקר הקראת הפרשות (תורה) וההפטרות (נביאים) בבית הכנסת.

2. הדגשת מקום הטעם המילה (מלרע או מלעיל).

3. סימני פיסוק: איפה יש הפסקות (פסיקים מדרגות שונות) ואילו מילים צריך להקריא יחד ללא הפסקה.
הכרנו שני טעמים חשובים:
סוף פסוק- יסומן מתחת למילה האחרונה המשפט.
אתנח/אתנחתא - תסומן מתחת למילה שלאחריה תהיה הפסקה (פסיק המחלק את המשפט לשני חלקים - בדרך כלל).

רוצים לקרוא עוד???
קישור לאתר: השפה העברית
קישור לאתר: דעת
 עוד שני טעמים:
   

זקף גדול
וזקף קטן -
"מפסיקים בינוניים" - פסיקים, או פסיקונים, המחלקים את אחת מצלעות המשפט.

יופיעו מעל המילה כמו בדוגמאות:
     



 תנ"ך ו-ט (שעתיים שבועיות)
 תנ"ך חט"ב (שיעור שבועי)
 שמואל א + ב
 מלכים / בראשית
 8.5.14

עבודה מחצית ב' (להגשה/הקראה עד 22.5 מומלץ להתנסות בהקראה, להביא טיוטות קודם - כדי שאפשר יהיה לשפר...).

 אפשרות א:

לימוד בע"פ של קינת דוד (עפ"י טעמי המקרא וכללי הניקוד).

אפשרות ב:

עבודה (באורך של 500 מילים לפחות, פונט בגודל 12) –

1.      האם הקינה כנה? (האם דוד באמת הצטער) חשבו על לפחות 3 טיעונים בעד ו3 נגד. על הטיעונים להתבסס על הטקסט.

2.      למי הכוונה ב"צבי ישראל"? חשבו על לפחות שתי אפשרויות, נמקו כל אחת מהן בהתבסס על הטקסט.

 15.5.14

עבודה לסיכום מחצית שניה:
1. דמותו של שלמה. (להצגה ב29.5.14)
א. מצאו את כל המקומות במל"א, פרקים א-יא בהם מאופיינת דמותו של שלמה.
ב. ציירו ציור או מצאו תמונה המסמלים כל אחד מהמאפיינים שמצאתם.
ג. צרו רצף של ציורים או קולז' וציינו ליד כל ציור/תמונה את הפסוק שהתבססתם עליו. כולל מס' הפרק ומס' הפסוק.
2. מיומנות הקראה.(להקראה ב22.5.15)
התכוננו בבית על הפסוקים שקיבלתם. שימו לב להקריא אותם בהתאם לניקוד ובהתאם לטעמים (אתנח וזקף).
(מי שלא היה בשיעור יכול לפנות אלי או לקבל פסוקים בשיעור הבא אותם עליו יהיה להכין לעוד שבועיים).
 23-24.4.14
שמואל ב' !!!!
לאחר חזרה קצרה, התחלנו את שמואל ב'. 
הספר מתחיל בבשורות קשות שאותם מביא האיש/הנער/בן האיש לדוד.
מצורפת המצגת שהצגתי בשיעור.

ש"ב (לאחרי הטיול השנתי):
1. חשבו על 2-3 סיבות שונות לכך שדוד הרג את העמלקי.
2. האם לדעתכם דוד האמין לגרסתו המלאה של הנער העמלקי? נמקו...
 24.4.14

שלמה ובת-שבע - מה באמת קרה שם???
5.3.14
נושא השיעור: "רוחות מלחמה".
פרק כ"ח נפתח באמירה אירונית של דוד לאכיש: "לכן אתה תדע את אשר יעשה עבדך" (שמ"א, כ"ח, 2). דוד אומר דבר אחד אבל מתכוון לדבר ההפוך.
הגדרנו מה זאת אירוניה.
ש"ב למחר:
חשבו וכתבו דוגמא לאירוניה.
+ מזכירה שיש להגיש מחר את העבודה "דוד בורח לחו"ל" (מסמך מצורף למטה).

 27.2.14
ש"ב
קראו בספר ויקרא: י"ט 31, כ 6, כ 27, ובספר דברים י"ח 10-11.
כתבו מדוע שמואל הסיר את הידעונים והאובות מהארץ.
 20.3.14

בניית בית המקדש- משכן לה':

דיברנו על קדושה וניסינו להגדיר את המושג ולחשוב עם יש לנו דברים קדושים כיום.
מחצית   שניה
 6+7.11.13
קראנו בפרק כ' את השיחה בין דוד ויהונתן.
למדנו על הברית שהם כרתו, דיברנו על מערכת היחסים בינהם ועקבנו אחרי התכנית שרקמו יחד.
לשבוע הבא:
כתיבת השיחה בין דוד ויהונתן (המתוארת בפרק כ' פסוקים 1-23) בצורת מחזה. כתיבה הכוללת תרגום הנאמר לשפת ימינו. יש לכם חופש מלא לפרשנות ויצירתיות. כדאי להכין בזוגות.
בשיעור הבא כל זוג ימחיז את הדיאלוג... (מחכה לשמוע:).
 7.11.13

המשכנו לקרוא בפסוקים 32-40 (ל"ב-מ'). ראינו שדוד העביר הוראות מדויקות לתהליך ההמלכה של שלמה בנו.

לשיעור הבא:
מי שלא הכים את שיעוריהבית הקודמים- נא להשלים.
בנוסף
ציירו/ עצבו תמונה המתארת את הכתוב בפסוקים ל"ח-מ'.
 31.10.13
התחלנו לקרוא את פרק כ'.
בפסוקים שקראנו נחשפנו לשיחת הנפש של דוד ויהונתן.
במהלך הקריאה נתקלנו בתופעת הקרי וכתיב (כותבים בדרך אחת, וקוראים בדרך אחרת).
בסיום השיעור התחלנו להרהר באומץ שמפגינים דוד ויהונתן בשיחה זו, ומה ה אומר על מערכת היחסים שלהם...

לבית: קראו את פסוקים א-ח (1-8) בפרק כ'. כתבו דיאלוג בשפת ימינו המתבסס על פסוקים אלו.
 31.10.13
קבוצת בראשית:

 30.10.13

סיימנו את פרק י"ט- הבחנו בין הפשט שבו כתוב שכל שלושת המשלחות של שאול (ובסופו של דבר שאול בעצמו) "התנבאו" ושכחו את המטרה שלשמה נשלחו. לבין פרשנויות (שבהן הרחקנו לכת) לגבי מה זה אומר שהם "התנבאו". במיוחד כשהתברר לנו בסוף הפרק שה"התנבאות" כללה פשיטת בגדים...

לשיעור הבא: כל אחת ואחד צריכים להכין פסוק מסוים מפרק כ'. לדעת להקריא נכון ולדעת לתרגם לשפה של ימינו.
 31.10.13
קבוצת מלכים:
קראנו את מלכים פרק א' מפסוק 11 עד 18.
שמענו את העצות שנותן נתן לבת שבע - והתלבטנו מה הסיבות שעומדות מאחורי החלטתו לייעץ כך לבת שבע.
עקבנו אחרי פניית בת שבע לדוד. העלנו פרשנויות שונות לסיבה שבה חוזרים וכותבים לנו שדוד זקן מאוד.

לשיעור הבא: ציירו קומיקס (או צלמו סרטון) המתבסס על מלכים פרק א', פסוקים י"א-ל"א (11-31).
24.10.13
חזרה על פרק י"ט:
קראנו על העזרה שיהונתן ומיכל, ילדי שאול המלך, מגישים לדוד. על אף שאביהם מתייחס אליו כאל אויב המלוכה.
לאחר שני ניסיונות השיפוד של שאול, דוד בורח לשמואל.
השליחים ששולח שאול נתקלים ב"להקת נביאים", שוכחים את המשימה שלהם ו"מתנבאים" ביחד איתם.

המשימה שלכם לבית היתה לסיים לקרוא את הפרק.
כדי להקשות עליכם ביקשתי גם לנסות להבין למה שואלים את השאלה בסוף הפרק. רמז: שמואל א', פרק י' פס' 11. (סגירת מעגל???)

 24.10.13
קבוצת מלכים:
המשכנו לקרוא על הצעדים הפוליטיים של אדוניה השואף להיות מלך אחרי אביו המזדקן.
ראינו את מי הוא מזמין ל"מסיבת ההכתרה" ואת מי לא.
התחלנו לנתח את מערכת הכוחות והעלנו השערות לגבי הסיבה שהוא לא הזמין את שלמה.
בזכות תור, שהזכירה לנו את אבשלום, ראינו שאדניה למד דבר או שנים מאחיו הבכור. בהתחלת שמואל ב' פרק ט"ו, גם אבשלום דואג להראות "מלכותי" ואף גונב את לב העם מאביו. הוא לוקח את זה כמה צעדים רחוק יותר ותופס את כס מלכותו של דוד שבורח למדבר. הסיפור של אבשלום נגמר ברע. דווקא זה שהרג אותו, בניגוד לפקודת דוד, הוא אחד מתומכי אדוניה (יואב בן צוריה).

מה דומה ומה שונה בין אדניה לאבשלום?
מה יהיה סופו של אדניה לדעתכם?

 23.10.13

עקב סמינר וז"ח וחיות אחרות, היינו בנוכחות חלקית. לכן למדנו יחד ולא בקבוצות על עליית דוד המקבילה להדרדרות שאול בספר שמואל א'. החל מהמלחמה בעמלק ועד סיפר דוד וגלית.
העלנו את הקושי בלהיות מלך כאשר ה' לא איתך יותר...

 24.10.13
קבוצת בראשית:
גיליתי לכם את הסוד - שרון הסטודנטית תבוא ללמוד איתכם!!!
בנתיים נתתי לכם דפים ללימוד עצמי המסכמים את ימי הבריאה (עם טוויסט פמיניסטי) והמשווים את סיפור הבריאה המקראי עם אלו  של תרבויות קדומות אחרות.
(דפי העבודה מצורפים למטה).
17.10.13
עבדנו בקבוצות כדי לראות מה היו ההתייחסויות לשאול ולדוד בסיפורים העיקריים שבשמואל א' שלא נלמד השנה.
בשיעור הקרוב נעבוד באותן הקבוצות:

א.  שקד, יועד, פולג, אילאי.

ב.     אמילי, נועם רז, גלעד ורועי.

ג.      עידו ח, גיל, אלעד, עילי.

ד.     אלירז, אורי י, מיכאל, חגי.

ה.    יאיר, דן פ, יואב, יובל.

ו.      תמוז, אוריאן, עדי, ליאל.

לא לשכוח- להשלים צפייה בסרטונים....

 17.10.13
התחלנו ללמוד את מלכים!!!!

פגשנו את דוד. המלך הזקן והחלוש.
דרך הסיפור הכרנו גם את אבישג השונמית, הנערה היפה בכל הממלכה...

ראינו שאדוניה, בן דוד, שמודגש שאיננו הבן הבכור. הרי חגית ילדה אותו אחרי אבשלום...

ניתחנו את דמותו של אדניה וניסינו להבין האם מובעת כאן ביקורת כלפי דוד, שאולי היה צריך לחנך טוב יותר את בנו...

אדוניה מתחיל לגייס משאבים, ליצור דעת קהל ונראה שהוא מתכנן קמפיין לתפיסת המלוכה.
העלנו ניחושים לגבי מה שיקרה בהמשך: מלחמה? עלייה למלכות??

במקביל, חלקנו, ישבו ללמוד עצמאית את בראשית...
תלמידי בראשית: אני מכינה לכם הפתעה לשיעור הקרוב!!!
10.10.13
התחלנו בחזרה מתומצתת ומהירה של שמואל א'.
ראינו וסיכמנו שני סרטונים.
בראשון העם ביקש משמואל שימליך עליהם מלך לפני מותו. שמואל מסביר להם בהרחבה את כל החסרונות שיש במלך. אבל העם מתעקש. אז שמואל מתייעץ עם אלוהים שאומר לו לתת לעם את מה שהוא מבקש.
בסרטון השני ראינו את המלכת שמואל את שאול מול כל העם. ראינו כמה חשוב לשמואל שהעם יבין שה' בר בשאול. גילינו על שאול כמה תכונות...


לשיעור הבא:
צפו בסרטון המיועד לכם. סכמו במחברת, במילים שלכם את התוכן העיקרי.

אורי, רותם, דן פ, אילאי, עידו ש, רועי: מלחמת שאול בעמלק http://comics.mikranet.org.il/comix1.html

נעם, שקד, יאיר, עילי, מיכאל, ליאל: שאול מאבד את המלוכה: http://comics.mikranet.org.il/comix2.html

אלירז, פולג, גיל, עדי, אמילי, יובל: המלכת דוד: http://comics.mikranet.org.il/comix3.html

עידו ח, חגי, אביב, יונתן, תמוז, יואב: דוד וגלית: http://comics.mikranet.org.il/comix6.html

 10.10.13

צפינו בסטנדאפ של שלום אסייג.
עשינו סקירה מתוקצרת לאללה של כלל ספרי התנ"ך.
בחרנו שהשנה נלמד את ספר: מלכים!

לשיעור הבא: להביא תנ"ך. או להשאיל מחט"ב 3 לפני השיעור.

לא לשכוח להחזיר תנ"כים למקום     בסוף השיעור!!!
9.10.13
 שיחקנו ב"טרייוית תנ"ך" והתברר שאנחנו זוכרים מאורעות מרכזיים בתורה ובנביאים ראשונים וכמה עובדות בסיסיות שלמדנו על פרשות השבוע וקריאת המגילות.
 



 
ĉ
Hava Tsivoni,
6 במרץ 2014, 3:44
ĉ
Hava Tsivoni,
27 באוק׳ 2013, 12:37
ĉ
Hava Tsivoni,
27 באוק׳ 2013, 12:37
ć
Hava Tsivoni,
27 באפר׳ 2014, 1:58
Comments