1. כיצד מתנהלים הלימודים במהלך היום בביה"ס? כל ילד בוחר לעצמו מערכת של שיעורים (בסיוע ההורים והחונך/ת). בכל יום לומד הילד בשיעורים ע"פי מערכת השעות שבחר. לכל שיעור יש כללים (נוכחות, שיעורי בית, צורת ישיבה וכו') אותם חייב הילד למלא. השיעורים מתקיימים בחדרים ובפינות ביה"ס וכן בחוץ בהתאם לתוכן השיעור. ישנם שיעורים הפתוחים לכל שכבות הגיל וישנם המתאימים ספציפית לשכבות גיל מסוימות. השיעורים מתקיימים בקבוצות קטנות המאפשרות יחס אישי, התחשבות והתאמת החומר הנלמד לכל ילד. במערכת קיים זמן מובנה למפגשי הבוקר וסוף היום, סידור וניקיון, וועדות ופרלמנט. במהלך השיעורים החופשיים הילדים נמצאים באזורים מוגדרים ועסוקים בפעילויות שונות כגון: משחק, למידה עצמאית, קריאה, ציור, ספורט וכו'. ![]() 2. מיהם המורים המלמדים בביה"ס? אנשי הצוות בביה"ס הם בראש ובראשונה – אנשים. כולם עברו תהליך מיון קפדני ביותר, ואלה שנבחרו הם בעלי כישורים ותכונות המאפשרים להם להיות מורים וחונכים מצויינים, שותפים להתפתחות הילדים בכל התחומים (לימודיים, חברתיים ורגשיים כאחד). חלק מאנשי הצוות באים ממערכת החינוך הפורמלית וחלקם בעלי ניסיון בחינוך הבלתי פורמלי. כולם רואים בחינוך ייעוד ומחויבים מאד לבית הספר, לחינוך הדמוקרטי ובראש וראשונה – לילדים. צוות המורים בעל ניסיון וידע בתחומים מגוונים, כגון: מיומנויות קריאה, כתיבה וחשבון, אומנות, מוסיקה, מדעים, בישול, ג'ודו, תאטרון, חברה ועוד. בנוסף לצוות הקבוע מועברים גם שיעורים על ידי הורים מתנדבים. שיעורים אלה נועדו להעשיר את אפשרויות הבחירה של התלמידים ולאפשר להורים לתרום מהידע שלהם לתלמידי ביה"ס. ![]() 3. האם יש שיעורי חובה, כגון: קריאה, כתיבה וחשבון? התלמיד בביה"ס הדמוקרטי אינו חייב לבחור ללמוד את מיומנויות היסוד, אולם הצוות מחויב לנסות וללמד בכל דרך אפשרית - כל אחד מהילדים - קריאה, כתיבה, חשבון וכד'. מרבית הילדים סקרנים ובאופן טבעי בוחרים ללמוד. הילדים לומדים ומשכללים מיומנויות אלו לא רק בשיעורים המוגדרים רשמית כ"שיעור קריאה וכתיבה" או "חשבון", לדוגמא: כתיבת מחזה בשיעור דרמה, קריאת מתכונים וחישוב כמויות בשיעור בישול, כתיבת ברכות ומכתבים לחברים, עבודות חקר בנושאים הקרובים ללבם ועוד. ![]() 4. כיצד עוקב ביה"ס אחר התקדמותם האישית של התלמידים בלימודים? לכל ילד בביה"ס יש חונך אישי. בכדי לקבל תמונת מצב לגבי כל ילד וילד, החונך נמצא בקשר רציף עם כל המורים המקצועיים וכן מתקיימות פגישות צוות שוטפות. בדרך זו ובאמצעות פגישה שבועית אישית עם הילד, החונך עוקב אחר התקדמותו בלימודים, כמו גם בתחומים אחרים של השתלבותו בביה"ס ודואג לכך שהילד יתפתח בכל התחומים. ישנו קשר שוטף בין ההורים והחונכים ובנוסף מתקיימות פגישות עדכון תקופתיות. כמו כן יכולים ההורים לקיים קשר ישיר עם כל אחד מאנשי הצוות במידת הצורך. מצורפת הכתבה: מישהו שמקשיב לי - חונכות אישית בבית ספר דמוקרטי ![]() 5. כיצד מתמודד ביה"ס עם בעיות אלימות ומשמעת? ביה"ס משקיע מאמצים רבים בחינוך לפתרון סכסוכים, בדגש על פיתוח דיאלוג ויכולת הבעה כתחליף לאלימות פיזית ומילולית. בביה"ס מתקיימים שני תהליכים שתפקידם להתמודד עם בעיות של עבירה על חוקים, סכסוכים ואי הסכמות: גישור והליך משמעתי. בבסיס המנגנונים הללו עומדת תפיסה לפיה כל חברי הקהילה אחראיים לקיום מערכת החוקים והנורמות בביה"ס ולכן ילדים ומבוגרים כאחד משמשים כמגשרים וכפוסקים בהליך המשמעתי. ![]() 6. מה מידת המעורבות של ההורים בנעשה בביה"ס? ביה"ס מתנהל כקהילה בה כל אחד משתלב בפעילויות על פי רצונו ויכולתו. להורים יש היכולת להשפיע במידה רבה על אופי ביה"ס והתנהלותו, באמצעות השתתפות בקבלת ההחלטות במסגרת הפרלמנט ובאמצעות השתתפות בפעילויות ביה"ס בהתנדבות, לדוגמא: כחברים בוועדות (אירועים, חינוך, תקציב), כמורים מתנדבים, כחברים בועד המנהל של העמותה ובמגוון פעילויות נוספות. ביה"ס מברך כל יוזמה ותרומה מצד ההורים, אולם אינו מחייב את ההורים בפעילות כלשהי. ![]() 7. אילו תחומי דעת נלמדים בבית הספר? בביה"ס שלנו, כמו במרבית בתי הספר הדמוקרטיים, נלמדים תכנים מגוונים ונרחבים ובשיטות למידה שונות ומגוונות, במטרה לקדם כל ילד בקצב האישי ובתחומי העניין שלו. בין הקורסים המוצעים השנה במערכת ביה"ס נכללים: חשבון, קריאה וכתיבה, אנגלית, היסטוריה, אזרחות, מדעים וסביבה, פעילות גופנית, ג'ודו, תנ"ך, בישול, אמנות, ספרות ושירה, לשון, מוסיקה ותנועה, ערבית, גיאוגרפיה, בעלי-חיים, דרמה, תאטרון בובות, "שורשים", פיסול, מחול, לוגיקה ועוד... |